Keeping everyone safe at JMCC DETAILS.
A A A |    |  Print  |   Share

OT Tip Sheets – French

RESSOURCES POUR LES PARENTS ET LES ENSEIGNANTS:

The following helpful Occupational Therapy Tip Sheets offer practical strategies, activities and information to promote learning and skill development for children. They were created and translated into French through a generous grant from our Ministry of Children, Community and Social Services in partnership with the Ministry of Francophone Affairs.
 

RESSOURCES POUR LES PARENTS:

Contrôle de la Main
Manipulation dans la Main
Dissociation des Doigts
Utilisation des Ciseaux
l’Apprentissage du Découpage
Croisement de la Ligne Médiane
Développement d'une Prise de Crayon

RESSOURCES POUR LES ENSEIGNANTS:

Manipulation dans la Main
Dissociation des Doigts
l’Apprentissage du Découpage
Croisement de la Ligne Médiane
 

RESSOURCES POUR LES PARENTS:

Formation des Lettres et des Chiffres
Développement d’Habiletés de Pré-Écriture
Programme d'Ecriture
Stratégies de Modifications pour l’Écriture de Journal
Lignes d’Écriture
S’exercer à Écrire à la Maison
Adapteurs de Crayon
Adapteurs de Crayon Alternatifs
Forte Pression sur le Crayon
Faible Pression sur le Crayon
Coloriage
Déssiner ces Lignes
Déssiner ces Formes
Copier ces Déssins
Déssiner pour s'Amuser

RESSOURCES POUR LES ENSEIGNANTS:

Développement de la Visuo-Motrice dans la Salle de Classe
Formation des Lettres et des Chiffres
Stratégies de Modifications pour l’Écriture de Journal
Modifications des Travaux Écrits
Lignes d’Écriture
Adapteurs de Crayon
Adapteurs de Crayon Alternatifs
Crayons à Poids Lourds
Forte Pression sur le Crayon
Faible Pression sur le Crayon
Coloriage
Déssiner ces Lignes
Déssiner ces Formes
Copier ces Déssins
Déssiner pour s'Amuser
 
 
 

RESSOURCES POUR LES PARENTS:

Le Système Vestibulaire
Le Système Proprioceptif
Suggestions d'Activitiés Proprioceptives pour la Maison

RESSOURCES POUR LES ENSEIGNANTS:

Le Système Vestibulaire
Le Système Proprioceptif
Stratégies d'Autorégulation dans la Salle de Classe
Intégration du Mouvement dans la Salle de Classe
Suggestions d’Activités Proprioceptives dans la Salle de Classe
Force du Tronc
Coussin d’Air
Chaussettes Corporelles
Chaises Berçantes
Tabourets Oscillants
Animaux et Coussins de Cuisse Lourds
Vestes Lourdes
Vestes de Pression Profonde
 

RESSOURCES POUR LES PARENTS:

Se Préparer pour la Maternelle
Se Préparer pour le Jardin
Se Préparer pour la Première Année
Se Préparer pour la Deuxième Année
Développement de la Motricité Fine chez les Enfants de 3-4 ans
Développement de la Motricité Fine chez les Enfants de 4 ans
Développement de la Motricité Fine chez les Enfants de 5 ans
Développement de la Motricité Fine chez les Enfants de 6 ans

RESSOURCES POUR LES ENSEIGNANTS:

Préparation de Votre Salle de Classe : Maternelle
Préparation de Votre Salle de Classe : Première Année
Préparation de Votre Salle de Classe : Deuxième Année
   

Current Studies

Enhancing Self-Management for Individuals with Severe Disabilities Through a Cloud-Connected Universal Interface: Tecla-e

Study Purpose: 

To pilot a device (Tecla-e) that will allow eople with limited mobility to perform a vareity of tasts (send and receive emails/text message, browse the web, read a book, make a phone call, change the room temperature) from a wheelchair. 

Participants:

Children and youth with severe disibilities.

Principal Investigators: 

Dr. Tom Chen, Dr. Emily seto, and Dr. Jan Wilem Gorter

JMCC Team:

Dean Valihora (project lead) and the Augmentative Communication therapy team

Other participating Centres:

Holland Bloorview Kids Rehabilitation Hospital and Komodo OpenLab

Time frame:

24 months

Status:

Active 

 

PROMPT Treatment Research Randomized Control Trial

Study Purpose:

The purpose of this grant is to carry out a high-level, well-controlled RCT design study on children with motor speech disorders.  This will allow us to evaluate whether the PROMPT approach yields significant treatment effects that can be generalized across individuals in this population. In recent years, motor based treatment approaches have been recommended and applied for the subgroup of children with speech sound disorders presenting with difficulty in planning and / or producing speech sounds (Hayden, Eigen, Walker, & Olsen, 2010; Morgan & Vogel, 2009; Strand, Stoeckel, & Baas, 2006).
 

Participants:

The study will require 44 children in the age range 3 yrs to 10.0 yrs with moderate to profound speech sound disorders with motor speech difficulties (inclusive of planning and/or producing the speech sounds). Children will be recruited from the waiting list for speech therapy at The Speech & Stuttering Institute in Toronto, Holland Bloorview Rehabilitation Hospital in Toronto and The John McGivney Children's Centre of Essex County, Windsor, Ontario. All of the children will have English as the primary language spoken by the primary caregiver(s). Participant selection will involve a broad screening of children using several inclusion and exclusion criteria. Inclusion criteria include prerequisite skills (social, play and attention skills) for direct speech intervention, the presence of moderate to severe delays in expressive language with age appropriate or near normal receptive language, along with specific indicators (or red flags) for motor speech involvement (Shriberg, Paul, Black, & van Santen, 2011). Exclusion criteria are intended to rule out participants who show signs of structural, global motor, feeding, dysarthria and Autism spectrum disorders. The study will have ethics approval from the Health Sciences Research Ethics Board at the University of Toronto.
 

Principle Investigators (PI):

Dr. Aravind Namasivayam (University of Toronto), co-investigator Ms. Deborah Hayden (The PROMPT Institute) and the  University of Toronto collaborator Dr. Pascal van Lieshout.

JMCC Team:

Michele Weerts S-LP and Stefanie Nawalany S-LP.

Other Participating Centres:

The Speech & Stuttering Institute in Toronto, Holland The ErinoakKids Centre for Treatment and Development in Mississauga, Ontario

Time Frame:

2013-2015

Status:

Active

Resources
https://jmccentre.ca/